Skip to main content

Snuffellezen

‘Je aait me, ik luister naar je,
ik hoor in je stem wat er in je omgaat…

Ik pas me aan, aan datgene wat jij nodig hebt,
een troostend gebaar of een aanmoediging…

Niks moet, ik heb alle tijd,
om jou te laten groeien in je kracht..

Samen gaan we op avontuur,
je neemt me mee in je verhaal…

Ik voel dat je groeit,
en ik groei met jou mee…’

Liefs van Doezel

Wat is Snuffellezen?

Snuffellezen betekent, dat het kind aan Doezel voorleest, in een veilige, rustige omgeving, in een één-op-één situatie. Doezel is een lieve, fijngevoelige Australian Labradoodle, die enthousiast is om met én voor kinderen te werken, die hen aanvoelt en ze die steun kan bieden die ze op dat moment nodig hebben.

Waarvoor Snuffellezen?
  • Snuffellezen helpt om het leesniveau te verbeteren
  • het helpt om angst voor lezen/voorlezen te voorkomen of te overwinnen
  • het zorgt ervoor dat je meer gefocust bent tijdens het lezen
  • en misschien nog wel het belangrijkste; dat je meer leesplezier krijgt.
Wat houdt de training Snuffellezen in?

Vanuit de pilot die ik met een groot aantal kinderen binnen het regulier onderwijs en speciaal basisonderwijs heb mogen uitvoeren, is gebleken dat kinderen er baat bij hebben om voor te lezen aan Doezel. Het contact met Doezel brengt de kinderen in een andere modus, waardoor de hobbels tijdens het lezen overwonnen worden en zelfs verdwijnen.

  • Het traject Snuffellezen houdt in, dat het kind 10 contactmomenten heeft met Doezel. Het eerste contact is puur ter kennismaking met zowel de hond als met mij. We zoeken samen een boekje uit dat past bij het leesniveau van het kind. De boekjes zijn zorgvuldig uitgezocht op AVI-niveau en onderwerpen zoals de avonturen van een hond kunnen natuurlijk niet ontbreken.
  • Vervolgens starten de acht voorleesmomenten van elk ca. 15 minuten. Elk voorleesmoment houdt in, dat het kind eerst contact legt met Doezel, dan gaat voorlezen en in alle rust samen met Doezel afrond d.m.v. het geven en ontvangen van een beloning. Voor zowel het kind als de hond is het belangrijk om een duidelijke structuur aan te bieden van een begin, een midden en een einde.
  • Na de acht voorleesmomenten volgt een afronding en evaluatie met het kind en de ouders.

Om zoveel mogelijk baat te hebben bij dit traject, is het wenselijk dat tussen de leesmomenten door ook thuis geoefend wordt. Het ervaren van groei in het proces, is van uitermate belang voor het zelfvertrouwen en zelfbeeld van het kind.

In de praktijk is gebleken, dat het voorlezen aan Doezel in acht tot tien korte momenten van ca. 15 minuten per keer, een wezenlijk verschil oplevert in het leesniveau, het zelfvertrouwen en gefocust te werk gaan van het kind.’

Zoals jullie bij ‘Doezel-therapie’ kunnen lezen, werk ik samen met mijn therapiehond Doezel.
We hebben al veel mooie momenten beleefd om kinderen te mogen én kunnen helpen.
Door de vele cursussen en bijscholing die ik door heel Nederland volg viel me op,
dat de interesse in ‘lezen’ of het vermogen om te lezen, niet altijd vanzelfsprekend is.
Soms loopt het niet zo soepel en kan het zelfs leiden tot stress en uiteindelijk (faal)angst bij het kind.

Elk kind op de basisschool wordt in de gelegenheid gesteld om te leren lezen. Het aanbod aan boekjes, voorlees- en vertelplaten, prentenboeken, maar ook de materialen voor tablet en iPad, is enorm. Het begint vaak al met boekjes van stof, plastic of dik karton, dat door menige baby of peuter bestudeerd of zelfs verorberd wordt.
Wat is er dan ook fijner dan je kindje op schoot, of ’s avonds samen op bed, nog even een klein verhaaltje voor het slapen gaan… Het voorlezen aan kinderen zorgt er namelijk voor, dat de woordenschat van je kleintje groeit.
Zolang wij het leesvoer aanbieden, gaan er meestal nog geen alarmbellen rinkelen, maar het omslagpunt komt vaak op het moment dat het kind het zelf moet doen. Zelf een boekje en een onderwerp kiezen, dik of dun boekje, grote of kleine letters, met plaatjes of zonder; kortom, allemaal keuzes. Deze situatie kan al leiden tot stress; keuze-stress.

Vanaf groep drie begint het echte werk: bewust bezig zijn met letters en woordvorming. Later komen daar nog hoofdletters bij, leestekens, juiste zinnen maken ofwel grammatica, uitspraak, tempo, emotie in de tekst leggen…
Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar het is niet vanzelfsprekend. Als het kind zich hier vanaf het begin niet veilig en comfortabel in voelt, dan kan dit uitgroeien tot tegenzin om te lezen, desinteresse in boeken, lezen wordt een groot obstakel en uiteindelijk kan ‘faalangst’ als onderliggende oorzaak van het leesprobleem liggen.
Ook in de navolgende jaren op de basisschool krijgt het kind te maken met situaties die stress rondom lezen kunnen veroorzaken, bijv. lezen onder tijdsdruk (stopwatch), een leesbeurt krijgen in de klas, dyslexie, beelddenken, moeilijk de concentratie kunnen vasthouden tijdens het lezen of persoonlijke omstandigheden die ertoe kunnen leiden dat het plezier in lezen verdwijnt.
Het leesplezier verdwijnt, de angst om te lezen groeit…

Mijn gedachte: “Dit moet anders kunnen!”
Vanuit dit oogpunt heb ik me verdiept in ‘het creëren van de ideale omstandigheden, om het leesplezier en zelfvertrouwen bij kinderen te vergroten’.

Met behulp van de pilot (proefperiode) met de kinderen op de basisschool, het werken in mijn praktijk met therapiehond Doezel en het centraal stellen van de behoefte van het kind, is Snuffellezen ontstaan.

‘Tijdens het Snuffellezen zetten wij jou in je Snuffelkracht!’